tisdag, september 01, 2009

Coolhetsfaktorn är hög

I vår bil eller i "oss bil" som fr kaos säger, finns det ofta en liten baksätesförare. Ett vanligt scenario är att vi stannat i en bilkö ofta på grund av trafikljus och ofta sätter baksätesföraren tillika fr kaos igång. Hon talar om för mig att jag ska köra om, att jag ska köra snabbare, att det är orättvist osv osv. De första fem gångerna är jag pedagogisk och försöker förklara att det inte går eftersom bilarna framför står still. Men när det inte verkar bita utan ungen fortsätter med mantrat "kör om dem" och nu börjar peka på motsatt körbana och med den där "nu-har-jag-minsann-kommit-på-ngt-som-den-där-dumma-kossan-som-är-min-mor-inte-tänkt-på rösten" förkunnar att där kan du ju köra, drabbas undertecknad av den opedagogiska förbannelsen och häver ur mig "när du har fixat körkort kan du få tala om för mig hur jag ska köra" till den blott 4 åriga kaos... Brukar inte resultera i något annat än att vi förhoppningsvis har börjat få köra igen eftersom trafikljuset har slagit om. Vad gör man inte för att slå ihjäl en eller två sekunder i livet.

I morse när vi var på väg till dagis hamnade vi bakom en bil som tyvärr verkade ha glömt gaspedalen hemma. Trots att man fick köra 70 fortsatte herr/fru vägsnigel att puttra fram i 50. När vi så kom fram till den enda raksträckan på ca 1 mil så gasade undertecknad utav-bara-helvete och körde ut i andra vägbanan och tog mig om snigeln med ljusets hastighet (allting är relativt)

Baksätesföraren jublade och skrek: Fy fan va cool! DU e bäst mamma!

så inte nog med att jag kom i från herr/fru snigel utan jag är också coolare än ALLA andra.

"Makt är den enda lust man inte tröttnar på."
Oscar Wilde

Inga kommentarer: