fredag, september 11, 2009

Sotare och Fadern

Har vissa saker gemensamt.

Man skrämmer barn med dem.

Häromdagen när jag hämtade fr Kaos på dagis berättar fröken C att de brukar säga att de ska minsann ringa mamma eller pappa om fr kaos gjort något bus eller inte lyssnar. Men säger fröken C med plirande ögon, det hjälper inte att vi säger att vi ska ringa dig utan vi måste säga att vi ska ringa fadern.

Min första tanke var, "haha underbart hans beteende börjar bli en rolig historia på dagis, så de använder honom för att få barnen att göra som de vill"

Min andra tanke var, "men betyder det att fr kaos inte har någon respekt för mig???"

Min tredje tanke var, "fast jag vill inte att min dotter ska vara rädd för mig, hon ska kunna komma till mig oavsett vad hon gjort och även om hon vet att jag blir arg så är det inte värre"

Sen blev jag förbannad, vad i helvete menar de!? Att de inte kan få min dotter att göra det de säger åt henne utan att hota med att skvallra för mamma och pappa?!?!?! Knappast det mest pedagogiska sättet tycker jag. De borde inte skvallra för mammam och pappa! De ska informera mig om vad min dotter har gjort på dagen oavsett det är något bus eller bara en vanlig dag på dagis. Att hota med att skvallra är ju som att be om att ungjävlen börjar mörka mer och mer vad hon gör. Är det så lärare gör så förstår jag att barn ljuger och mörkar.

Fan, måste nog ta mig ett snack med personalen igen. *suck* trodde den tiden var över. Vill inte och orkar inte vara tant sur jämt men det här tänker jag fan inte tolerera. Min dotter ska inte lära sig att hålla saker och ting hemliga för att slippa få skäll bara för att lärarna på hennes förskola inte kan hantera henne eller andra. Hon ljuger/mörkar bra som det är tack.





"Det är personligheter och inte principer som för epoken framåt."
Oscar Wilde

2 kommentarer:

fjortisensmorsa sa...

Ah, "hot&mut" eller vadå? Väldigt pedagogiskt, som sagt!Fattar inte ens att det inte är ok, utan berättar det glatt för dig..smart.
(Hoppas att ni får en rolig helg på tivolit! )

elin sa...

Lejonvrål!!! Såna metoder hör inte hemma i förskolan!!!!