måndag, mars 26, 2012

Framtiden ser ljus ut

Dr Barsk hade tydligen fått sig månades nummer för han var betydligt trevligare den här gången. Fortfarande har han inte själv undersökt patienten men den här gången hade han åtminstone läst på. Han konstaterade att undertecknad har en smärta som man kan definiera som fibromyalgi eller bara helt enkelt som konstant smärta som jag alltid kommer få leva med. Han började prata om smärtklinik (ja tack) och sen kom vi till den första springande punkten.

Smärtstillande, när jag berättade hur jag reagerat på tabletterna (Tramadyl) sa han att han inte var förvånad. Tvärtom var det ungefär vad han hade förväntat sig. Jag hävdar att Citodon är det enda som överhuvud taget har hjälpt men det vill han absolut inte sätta mig på eftersom det är beroende framkallande...
Men enligt honom är Tramadol bättre...
"Tramadol är ett beroendeframkallande medel och vid långvarig användning kan tolerans, psykiskt och fysiskt beroende, utvecklas. Risken är mindre vid kortare behandlingstid men utsättningssymptom kan förekomma även vid behandlingstid kortare än 6 månader"... jag är skeptisk.

Men nu skrev han ut de tabletter jag fick i Thailand för mitt knä som jag upplevde även hjälpte mot smärtan i armarna och nacken. Fast nu efter några dagar på dessa (Norgesic) kan jag inte påstå att de hjälper nämnvärt... tyvärr.

Knät har tvärtom blivit värre, kanske för att jag inte simmar och kör vattenjumpa och armarna värker lite smått.

Nåja, oavsett jag har smärtlindring eller inte ska jag börja arbeta nu. Jag fick några veckor till på mig och ska återinträda i de arbetandes skara efter påsk. Först bara 25% och efter två veckor ökar vi till 50% för att sedan ha en avstämning.

Ska vara på huvudkontoret, så det blir väl scanning och sånt kul men jag är på väg.

Dr Barsk förhörde sig som alla andra om mina motionsvanor och jag berättade att jag tidigare haft hund vilket gjorde att jag kom ut väldigt mycket. Han tittade barskt på mig och frågade "skulle du gå ut mer om du hade hund nu?". Absolut svarar jag... "Skaffa en då!" Så nu har jag läkarens ord på att jag borde skaffa hund.

Som den gode patient har jag nu börjat kika lite. Två rottiskillar finns som jag mejlat uppfödarna om och vi får se vad som händer. Även en blandistik på "Hundar utan hem" fångade mitt hjärta men jag är lite skeptisk mot att ta hit hundar från andra länder när vi har så mycket egna hundar som behöver nya hem.

Vi får se hur det blir.

Har dessutom slängt ut några ansökningar på deltidsarbeten.

Vi får se var vi hamnar...

2 kommentarer:

LupaVarg sa...

Personligen skriver jag under på Dr. Barsks order om att ny hund måste införskaffas. Tänk förresten att han kommit fram till Fibromyalgi som du och jag pratade om för ett år sedan. :-O Nästa fråga är dock, vem som skall ta hand om hunden om du skall börja jobba 100% igen?! Jag sitter själv där just nu. :-/

Undertecknad sa...

ja det är ju en del av det hele som måste lösas innan hund införskaffas.

Och visst blir man imponerad! Men nu har det förpassats till generell smärta istället... suck... men men ont gör det iaf så det är bara att bita ihop och hålla käft. Se hur långt det håller.