lördag, juli 28, 2012

båtliv med MC Fantasia

Det är inte så att jag har något emot italienare, tyskar och fransmän. Men att trängas med dem i en vecka på en båt, visserligen en lyxkryssare, kan få även en filantrop att börja längta efter nästa syndaflod.


För all del det finns en del stolpskott från de skandinaviska länderna representerade också. Men de är, trots stora barnaskaror, i minoritet.


Dessutom har det italienska köket, som på hemsidan framställdes som av gourmetkvalitet, inte levt upp till det en enda gång. Tyvärr hamnade vi vid ett bord tillsammans med ett annat lite äldre par, från Frankrike. De verkar trevliga men de kan inte ett ord engelska. Och eftersom undertecknads franskakunskaper på sin höjd sträcker sig till "ca va", "bonjour" och "je mapelle Undertecknad" är chanserna till en meningsfull konversation lika med noll. Drasuten är tyvärr också helt borta. Vi sitter således mest och ler fåraktigt mot varandra, gör tummen upp eller tummen ner och försöker göra det bästa av situationen. Det var ytterligare ett par med, även de fransoser, men efter att mannen i sällskapet sneglat en gång för mycket ner i undertecknads urringning, lyste de med sin frånvaron resterande kvällar.


Våra kypare är trevliga och väger upp den okryddade maten.


På det hela har vi haft en trevlig tid på MSC Fantasia men som Drasuten tvingats påminna mig om, så är vi på en båt. Det går inte att  kräva att underhållningen ska vara annat än usel, att maten ska smaka annat än papper och man måste leva med att det är odrägliga människor över allt.


Jag har haft överenseende med allt detta men ikväll tog min naiva inställning slut.


Eftersom vi ska hoppa i land på söndag fick vi idag information om hur detta ska gå till. Här kom första kallduschen. Vi måste vara ute ur hytten klockan 07.00 på söndag morgon. Vi anländer till Genoa kl 08.00. Väskan ska vi ställa utanför vår hytt innan midnatt, det var andra kallduschen.


Va ger ni mig för den?!


Till råga på allt går inte vårt flyg förrän kl 14.30. Dessutom är det inte direktflyg utan vi ska sitta på Zurichs flygplats i några timmar innan vi får åka hem.


Vår sista dag på resan kommer alltså innebära att vi ska gå upp före fan själv och sen tillbringa all tid på flygplatser.


Inte riktigt som jag hade föreställt mig. Jag trodde i min enfald att det var som på vanliga hotell, du ska vara ute ur rummet/hytten vid 12-tiden. Men se där bet jag mig i den allt större röven. Vi försökte prata med en representant från MSC Cruises men glöm de. Vi kunde få en kvart extra, alltså till 07.15 om vi ville. Skulle inte tro det tjejen.


Nä, nästa gång vi får för oss att vi ska unna oss något kör vi gammal vanlig  charter, där vet man att man blir rövk***ad redan innan. Här kör de med så mycket olivolja att man förblir ovetandes till de kör upp hela skeppet i aktern på en, och då är det för sent. Bara att betala och se glad ut.


"They fuck you in the drive-thru" dödligt vapen 2


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer: