måndag, juli 30, 2012

Vår kryssning

Väskan packad och klar - laddad för 2 personer i en vecka. Planet gick 6.25 från Arlanda, efter ett stopp på Frankfurt airport anlände vi till Genoa kl 11.40
Vi var lite oroliga att vi inte skulle hitta båten - obefogad oro - MSC Fantasia är STOR
Genoa från båten - vi orkade aldrig gå i land igen och kolla på stan utan nöjde oss med att titta på utsikten
MSC Fantasia har egen pool - ser lyxigt ut men det var kallt vatten och många barn (trodde bara det var pensionärer som åkte på kryssning men tji vad jag bedrog mig, italienarna älskar att åka på kryss och många barn har de)
Det blev en nödsituationsövning då alla nyanlända skulle ta på sig sina flytvästar och samlas. Italiernare pratar väldigt fort så även när de pratar engelska är det i stort sett omöjligt att höra vad de säger. Allt de säger upprepas på 4 språk minst, så man har hunnit stänga av öronen innan det kommer till ett språk man förstår. Antar att vi gjort bra ifrån oss eftersom vi efter 15 minuter fick gå tillbaka till våra hytter.
Det är en lyxkryssare - alltså finns en trappa med Swarowski-kristaller, tydligen fint värre

Blingblingtrappa

Dag 2 anlände vi till Napoli och Vesuvius syntes - Drasuten skulle äntligen få se vulkanen på nära håll.

Men först stannade vi till i Pompei - Undertecknad står längst bort högst upp bland träden... Drasuten var nöjd med att han fått med nästan hela amfiteatern
Pompei - dåtidens övergångställen var inte lika som dagens. Kan det ha att göra med all skit som rann i rännstenarna?!

Det tog bara 30 minuter att gå upp till Vesuvius topp - men det gick nästan rakt upp (kändes det som iaf)

Väl uppe på toppen kunde man drömma att molnen i kratern egentligen var rök från vulkanen - man har inte roligare än man gör sig.

Dag 3 - Palermo. Vi hade bestämt att vi skulle gå till Catacombo Cappuccini - en gällare där rika kunde få ställa ut sig - efter döden. Det var skelett i olika stadier av förfall (tog inga bilder där inne, det finns tillräckligt många på nätet ändå) Men vägen dit var inte enkel trots att undertecknad var kartläsare. Vi hamnade i något som kändes som Palermos getto. Fallfärdiga hus och skitiga människor. Men till slut hittade vi vägen och vägen tillbaka till skeppet gick lättare eftersom vi följde den stora vägen rakt fram.

Dag 4 - La Gaulette i Tunisien - vi hade inte hittat något intressant när vi letade inför vår resa och eftersom de två tidigare utflykterna med mycket vandrande tagit ut sin rätt, höll vi oss på båten hela dagen. Vi nöjde oss med att titta på utsikten.
Dag 4 - La Gaulette - och alldeles nedanför vår hyttbalkong satt tre glada spelemän och spelade - HELA dagen.

Dag 5 tillbringade vi till sjöss och trängdes med alla andra galningar vid poolen. Kan tillägga att vi tillbringade stor del av dagen i vårt rum. Det var lugnast så. Därefter anlände vi till Barcelona då vi tillbringade 2 timmar av 6:e dagen på en sightseeingbuss. Sen läste vi vid poolen resten av dagen.
Dag 7 - Marseille - Inte heller här hade vi i förväg hittat något vi kände att vi var intresserade av men en av båtens arrangerade utflykter gick till ön If (känd från dramat Greven av Monte Cristo). Vi fick åka lilten båt till ön If och sedan traska runt på Castle If.

Därefter åkte vi över till grannön - Fioriisland med den lilla staden Port Fiori där det blev strandhugg och vi fick en möjlighet att svalka av oss lite

Det såg idylliskt ut - men ack vad det bedrog sig. Vattnet var visserligen härligt svalkande men vägen dit var stenig (vi hade förstås inte badskor) och botten var hal och stenig vilket innebar att man halkade runt och hade man otur satte man foten på en vass sten mitt i det hala. Dessutom hade de uppankrade båtarna i bukten tömt sina septiktankar nyligen och ett brunt skum drog in över bukten. Inte så läckert.

Dag 8 -  Genoa - Dags att åka hem. Vi fick som sagt lov att lämna vår hytt redan kl 7.00 på morgonen. Därefter åt vi frukost och satt sedan i foajen och väntade på att få gå av. Det fick vi kl 9.10. Vi tog en taxi till flygplatsen (som ligger i hamnen) och sedan satt vi och väntade till det var dags för vårt plan att avgå till Zürich kl 14.25. Det var ett litet propellerplan som fick äran att ta oss dit.  Endast 3 stolar i rad och inte fullt. Väl på Zürich var det dags att vandra till nästa gate och som tur var hade vi en bit att gå så den timme som var mellan planen gick åt att bara fixa lite praktiska saker. Ett "normalt" flygplan tog oss sedan hem till Svedala.