tisdag, december 23, 2008

Dan före dopparedan - ny tag

Så är det snart dags. Dags att proppa sig full med allehanda onyttigheter i både flytande och fast form. Fast jag kommer nog inte att äta så mycket som vanligt eftersom jag kör jul-light i år då dotra är med sin far och åker skidor i de svenska fjällen. En obligatorisk jullunch med mor och mormor för att sedan fort återvända till mitt käll och kasta mig ut i fantacyvärlden i WoW (World of Warcraft).
 
Julstämningen är väl kanske inte på topp och moder natur gör inget för att direkt hjälpa till på den fronten. I morgon är det meningen att det ska tassa runt tomtar i varje vrå och jag vet inte om jag tror att barnen riktigt kommer få samma känsla av en tomte iklädd gummistövlar och regnrock. Snart kommer vi att få börja fira något annat än jul i varje fall ändra figur. Kanske en fiskare i sydväst, regnställ och fiskarstövlar kan komma knallandes med ett fisknät fullt med presenter i stället. Varför inte?! Det är ju i tiden just nu att ändra traditioner och den här gamla mossiga (blodiga) traditionen med att fira jesus födelse (hur många av dagens ungdomar vet vem det är? De tror nog att det är ungen i klassen över som heter Jesus och är från Chile och undrar nog va fan har ska komma för. Tillsammans med en rödklädd överviktig generös pedofil känns det hela lite förlegad.
 
För visst måste det vara något fel när en vuxen man kommer med leksaker till "snälla" barn. Vad är han ute efter egentligen den där tomten? Det har man ju blivit itutad sedan man lärde sig gå att inte lita på män som vill ge godis eller har något som han vill visa oss. Är helt säker på att han vill ha något i utbyte den där skäggfarbrorn.
 
Nä ge mig en väderbiten fiskegubbe (gärna med vitt yvigt skägg så de äldre fortfarande känner igen sig) i full mundering. Istället för släde med renar (hur sannolikt är det på en skala) kan han komma med ett stort skepp (alla kan ju leken ett skepp kommer lastat) fyllt med leksaker och han ledsagas av ett koppel delfiner (ingen kan väl hata delfiner, ja utom undertecknad då kanske) och istället för att fråga efter snälla barn kan han ju slå ett slag för omegatre och ge presenter till de barn som varit duktiga och ätit upp på tallriken. Med en fiskegubbe tror jag att vi mer kommer kunna förlika oss med att julen försvinner i ett regnvått töcken. Blött blir det ju på alla sätt och vis så ja jag röstar för att vi byter gubbe.
 

HoHoHo i stugan! God Fisketur på er alla snälla barn



Går det långsamt? Skaffa dig en snabbare bredbandsuppkoppling.
Sök och jämför priser hos Kelkoo.

Inga kommentarer: