tisdag, december 09, 2008

Tidsresenär

Ibland önskar jag verkligen att jag kunde resa i tiden. En första tanke är att resa tillbaka till trevliga stunder när det känns lite trist men när jag tänkt ett tag till kommer jag fram till samma lösning. Jag vill resa framåt, till något nytt. Framför allt vill jag resa över jul och nyår.



Hatar julen! Får man göra det?!?!

Älskar att tänka på julen när man var liten, allt var vacker pyssligt och man såg fram emot julafton och jullovsmorgon. Lite insåg man allt stress som det vackra pyssliga hade kostat mamma. Det fick man visserligen igen i form av fylla och tråkigheter. Men innan dess att vinet och whiskeyn (irishcoffey ibland) gjorde sitt var det härligt underbart och juligt.



Jag skulle vilja ge min dotter en härlig jultradition som hon kan bära med sig i livet. Men just nu vet jag inte hur jag ska ta mig upp ur det förbannade mörkret. I år kommer hon vara med sin far under julen och jag får henne till nyår. Första tanken var att vi har nyårsfirande istället och tar våra presenter då (några julkappar får hon med till far sin så klart) men det känns inte helt rätt ändå. Julen är ju så mycket mer än bara julafton. Hela december ska på något sätt julas och sedan mynnar allt pyssel ut i tre dagar julfirande.

Men jag får inte ens upp julgardiner eller julpynt längre. När jag flyttade till min första lägenhet bytte jag gardiner och dukar till påsk, sommar, höst och jul. Shit jag var helt jävla seriös men med den första separationen tog liksom ångan slut och jag dalade ner i ett hav av likgiltighet. En likgiltighet som jag 10 år senare fortfarande inte tagit mig ur.

Skyller alltid på att det är så mycket annat som jag måste ha i huvudet... men egentligen tror jag mer på att det är ren och skär lättja. Jag orkar helt enkelt inte ta tag i saker. Men nu är det ändring på gång. Har lovat mig själv att göra ett ryck nästa år och verkligen rycka upp mig.

"Flit är orsaken till allt elände".

Oscar Wilde

Inga kommentarer: