onsdag, juli 15, 2009

Gotland dag 4 - allt e uppåner

Idag sken solen lika strålande som föregående dagar. Trots sen kväll i går vaknade fr Kaos redan kl 7 och det var inte mkt annat än att försöka hålla god min och ta sig upp, dock stal jag som vanligt en extra timme. Eftersom det var bokat med vännerna och fr kaos kavaljer om dejt på Kneippbyn och pippi land så var det bara att direkt efter frukost hoppa på den röda springaren och ge sig av. Nu var det bara 3 km dit så det var en barnlek. Eftersom det går en stor väg genom området där vi bor måste vi åka mot Visby innan vi kan svänga av söderut och där upptäckte vi att det drivit in dimma över staden. Tjock mörkbrun dimma som sänkte sig över den yrvakna stan.

Men när vi kommit ut en bit från stan lättade dimman och det var återigen lika strålande väder. Vädret höll i sig hela dagen med undantaget att vi fick ett härligt molntäcke som dolde solen just när pippi teatern skulle sätta igång, och det var mer än uppskattat eftersom det är utomhusteater utan någon som helst möjlighet till skugga.

På pippiland finns förutom villa Villekulla även hoppborgar i olika format, piratskepp och trampbåtar. Vi var där när de öppnade kl 10 och kom inte hem förrän kl 17. Vi duschade snabbt och grenslade den röda igen för en tur till Visby för lite middagsmat.

Där konstaterar jag att det är dyrt att äta i innerstan, 79 kr för en barnpizza... som hon dessutom lämnade merparten av istället åt hon av mina penne.

Resten av veckan kommer nog att bli lugn. Imorgon har vi sagt att vi ska cykla till stranden och vi får se om vännerna orkar ta sig till vårt paradis eller om vi får njuta av lugnet.

Funderar redan på vad jag ska ta mig till under de två veckor som jag nu kommer både vara arbetsbefriad och barnfri på. En liten tanke smög in när jag cyklade hemåt i den ljumma sommarnatten. Kanske skulle jag åka tillbaka hit nästa vecka och vara här själv. Hyra en cykel och vara ute och röra på mig hela veckan. Kanske ta med ett tält och bara vara. Eller är jag för bekväm för det?!

Samma känsla som jag fick förra gången när jag var hör för två år sedan infinner sig dock. Jag gillar ön. Frågan är om jag bara gillar ön för att det inte är hemma och jag alltså skulle känna likadant om jag var någon annanstans i vårt avlånga land. Eller är det helt enkelt så att jag gillar stället. Enda sättet är ju att åka ngn annanstans och kolla hur det känns och sen åka hit igen utan barn och se vad som är skillnaden. Ingen jag kan lika gärna stanna hemma. En skillnad och jag kanske ska fundera på vad som är viktigt och VAR i så fall jag ska vara hemma.

"Alla stora idéer är farliga."
Oscar Wilde

2 kommentarer:

elin sa...

Öijn är helt enkelt bäst!! Varje gång jag är där är jag övertygad om att jag bara MÅSTE bosätta mej där! ;-)

Undertecknad sa...

:-)
måste vare någe i dricksvattnet