fredag, juli 31, 2009

Nattens övningar

Vill bara börja med att be SL slänga sig i väggen och ta första bästa tåg direkt till helvetet utan att stanna vid gå.

I går var jag ute med vän och åt middag. Efter att jag vinkat av henne ringde annan vän som var ute på stan med före detta kollega och undrade om jag inte kände för att joina dem. Eftersom jag bara var en liten bit från det ställe där de stod och pimplade vin slöt jag upp.

Vid tolv tiden drog vi oss tillbaka och gick i samlad trupp till t-banan. Jag var glad, inte onykter alls, men det kändes bra att bara vara ute och kolla lite på folk. Mitt tåg skulle komma inom 4 minuter och det kändes ok. Hade kikat lite på turlistan för roslagsbanan och det skulle gå ett vid kvart i ett.

Trodde jag ja, när jag så väl anländer till Danderyds sjukhus insåg jag snart att det inte är meningen att man ska vara ute så sent en vardag kväll. Sista tåget hade gått 00.19 dvs en kvart innan än jag kommit på plats. Och nattbussen skulle inte gå förrän kl 01.48.

Satte mig tungt på en bänk i vänthallen och efter att ha suttit och bligstirrat på klockan medan den sakta tickade iväg fem minuter la jag mig ner och vilade. Tänkte jag skulle få lite vila eftersom det inte fanns så mycket annat att göra. Men nä, nu är det ju så att t-banan också stänker kl 1 så det dröjde inte länge förrän det kom ett gäng väktare och skulle stänga väntrummet. Jag och mina olycksbröder 3 inte helt nyktra grabbar fick snällt gå ut i nattkylan och sätta oss på någon bänk medan vi väntade på nattbussarna. Vi hade ju i alla fall tur med vädret och slapp regnet som öst ner någon timme tidigare.

Så där satt jag så i en timme och ugglade, det visade sig att det helt plötsligt skulle komma två bussar. Den enda vid tio i två och den går runt hela världen (kör samma väg som roslagsbanan) medan den andra som skulle avgå vid kvart över två går raka vägen till staden-långt-borta.

Jag valde det första nämda alternativet trots att min bänkbroder tyckte att jag skulle vänta på den andra snabbare. Men när jag väl kom fram till staden-långt-borta insåg jag att jag gjort ett bra val, det första den natten. Det tog drygt 50 min och jag fick straxt innan 3 krypa ner mellan lakanen och försöka slumra.

Men vad är det för jävla stil att stänga ner alla kommunikationer på nätterna! När jag satt på min bänk och ugglade kom jag på att de för något år sedan väldigt generöst öppnade upp och började köra nätterna igenom på fredagar och lördagar så att folk får vara ute och roa sig. Men på vardagar har store bror bestämt att du ska vara hemma före kl 00.00. Annars får du sitta och frysa på en bänk eller betala dyra pengar för att gynna taxibolagen.

"Allmänheten använder ett lands klassiker endast som ett sätt att hejda framåtskridandet."
Oscar Wilde

1 kommentar:

LupaVarg sa...

Det var de röda som bestämde att vi skulle få ha mer generösa busstider. Sedan tog de blå över och drog in allt igen. De ansåg inte att det var värt pengarna att folk skulle komma hem någorlunda säkert även på vardagsnätterna. =c/