fredag, juli 31, 2009

Ny mobil Going CHEEEP

Ja har ju haft en trevlig liten mobil som jag är nöjd med i stort. Men som den prylbög jag visat mig vara så tackar man ju aldrig nej till möjligheten att få en ny härlig telefon.

Var med väninna och kollade i butik för hennes abonnemang gått ut och jag stod dräglandes och tittade på. Suckade djupt och insåg att det är ett år kvar innan jag får byta till ny enligt det kontrakt jag har med Telenor.

Sen skiljdes våra vägar och jag tog mig en sväng förbi ett annat litet centrum och där blev jag stoppad av tre småsäljhajar. Den aktive hajen jagade ikapp mig och frågade om jag inte vill ha en ny mobil. Kunde ju inte annat än säga ja. Han radade upp en massa telefondummies och frågade för var och en vad jag tyckte. Till slut var det inga kvar eftersom jag funnit fel i alla telefoners utseende och han tittade lite skrämt på mig. Men eftersom jag fortfarande log stort fattade han nytt mod och som den säljare han var ville han inte låta den fisk som huggit försvinna i djupet så han började om från början. Den här gången blev det två telefoner kvar.

Eftersom charmhajen representerade Tele2 så hade han ju ett väldigt bra erbjudande. Men som den gamla surmört jag är så fick jag honom att trassla in sig i både det ena och det andra argumentet som jag raskt punkterade. Hans kollegor cirkulerade som hungriga hajar vid ett valkadaver och slängde in kommentarer när de insåg att han höll på att tappa taget.

Efter en dryg timmes diskuterande kom jag så till skott och tecknade ett avtal med den "billigaste" operatören. Då hade charmhajen slängt in följande

fri frysning - så jag kan frysa avtalet ett halvår och fortsätta ringa med min gamla abonnemang som inte går ut förrän hösten 2010 (på så sätt får jag bara dubbelt abonnemang ett halvår och det kändes ok)

fri upplåsning av telefonen - så jag kan använda mitt gamla abonnemang i den nya läckra telefonen

fri nröverföring - så jag den dagen jag bestämmer mig för att börja använda det lite billigare alternativet kan flytta över mitt favoritnr dit

minneskort på 2 GB fritt så jag kan spara ner alla härliga bilder (här är jag lite osäker på om det inte var det som ingick som han låtsades slänga in, men det visar sig om jag får ngt extra kort eller inte)

3000 gratis sms - hej vad gör jag mest... jo messar

ringa för 19 öre/min och sms för 19öre/min (när de fria är slut)

telefonen - en SonyEricsson C905 med 8 megapixel, med autorotation på bildskärmen, inbyggd GPS.

Låter ju bra, men finns säkert en liten hake någonstans. Men den smällen får jag väl ta då. Funderar på att gå till Telenor och fråga hur de tänker trumfa detta, om de nu vill behålla mig som kund! Men får se om jag orkar.

Efter att jag tröttat ut charmhajen så bjöd jag alla hajar på krokofant (de visste inte ens vad det var för något) och gick därifrån.

Blickar ur stunden:
* Vid ett tillfälle sa jag att det var just sånt här jag inte skulle göra... vara spontan. Varpå den sötaste hajen i gänget raskt slänger ur sig: "Vaddå spontan, du har ju stått här över en timme nu!" .... kommentar OPS I did it again

* När vi så kommit till den stund charmhajen väntat på, jag ska skriva på avtalet, ber han om mitt personnr. Det registreras. Söthajen står vid sidan av (som han gjort hela tiden) och jag riktigt hör hur hans hjärna arbetar. Efter en stund kommer kommentaren: "Vaddå e du 38???" "På riktigt?"... de enades om att jag inte såg ut att vara en dag äldre än max 30... vaddå 30 e ju inte en dag äldre än 26... Så både egoboost och ny telefon, kan ju inte bli bättre

"Det är inte i det man äger utan i det man är som personligheten yttrar sig."
Oscar Wilde

Inga kommentarer: