torsdag, september 24, 2009

Blogga 2

har även funderat lite på det här med vad man väljer att skriva.

De flesta bloggar jag läser handlar om livet personen lever. En del slänger in roliga bilder med kommentarer eller annat i sin blogg och blandar ut det med små vardagsbetraktelser.

Andra skriver om livet och familjen.

Jag har aldrig förstått mig på det här med att tjäna pengar på sin blogg, men så har jag ju inga 5 000 sidvisningar i veckan heller (om det nu är det som är kravet) så det har liksom aldrig varit något jag tänkt på.

Jag har hittills inte heller lobbat speciellt mycket för att dra hit människor för att på så sätt få upp sidvisningarna.

Men nu när jag följt ett antal bloggar under en längre tid märker jag tydligare och tydligare att de trots sin folklighet, den personliga tonen och insynen i personens liv är tämligen utstuderat. De flesta av de bloggar jag läser skrivs av så kallade "kända" människor, en del bloggar läser jag efter att ha snurrat in från någon av de ursprungliga och borde väl ha insett att de inte lägger vem som helst som länk från sin blogg. Vilket gör att jag hamnar på andra kändisars bloggar (även om de för mig är totalt främmande)

Ofta skriver man om något aktuellt som väcker uppmärksamhet för att, som jag känner så här efter ett tag, dra mer läsare till bloggen.

Nu senast har det varit Anna Anka och hennes grodor (där jag även själv varit med och sjungit små grodorna) men även det uppmärksammade rånet är ett återkommande inlägg. Däremot verkar alla ha skrivits av en och samma person, det verkar nästan som bloggaren blivit informerad om att skriva om detta på ett positivt sätt för alla som jag har läst hittills har jublat och tycker att det är sååå fantastiskt häftigt.

jag kan inte se något häftigt i det hela över huvud taget men så är jag nog inte heller en sann bloggare. Jag ser inte att nyhetsvärdet i dagens nyheter även kan ge mig mer läsare om jag bloggar om det och sedan lägger ut små trådar här och där som länkar till mig. Ser till att ha ord och citat som hittas om man googlar. Men det är ju min blogg, den ska väl handla om mig. Om jag tycker något om något så skriver jag självklart om det men jag vet inte om jag någonsin kommer kunna bli en så stor bloggare att jag skriver om den senaste snackisen för att dra läsare till min blogg.

Fick mig dock en tankeställare i går när jag faktiskt klagade lite på bloggaren då han valt att helt plötsligt ändra sitt innehåll i bloggen. Från att ha handlat om hans vardag med mobbing och läxor fick man helt plötsligt bara läsa om vad han ätit till middag. Kände mig lurad! Här har jag suttit och engagerat mig i någon och helt plötsligt så ska jag få middagstips?!

Så jag lämnade en kommentar där jag sa att jag tyckte det var lite tråkigt att han inte längre skrev om sina tankar utan vad han ätit. Men i morse efter att ha sovit på saken fick jag dåligt samvete. Vem är jag att klaga på vad någon väljer att skriva om i sin blogg?! Vad ger mig den rätten? Så jag skrev ännu en kommentar där jag bad om ursäkt.

Vet inte om det var rätt eller fel men det kändes rätt, om jag inte gillar riktningen bloggen tar får jag väl helt enkelt sluta läsa. Det finns andra bloggar skrivna av "kändisar" som jag tröttnat på eftersom de från att ha varit intressant läsning plötsligt bara blir mainstream eller tröttsamma helt enkelt. Inte katten har jag sagt något utan helt sonika slutat läsa.

Men här tyckte jag alltså att jag hade rätt att säga något. Ondgör mig själv över människor som skriver negativa kommentarer, även om de är i sin full rätt att göra det. Men enklast är väl ändå att bara lägga av att läsa boggen istället.

Även om de är offentliga är de ju de flesta personliga, med människor som du och jag som skriver. Då kan ju inte jag plötsligt ha synpunkt för att någon är i en svacka och inte skriver lika kvittrande som förut eller plötsligt inte orkar blogga varje dag eller vad det nu än må vara.

Nä skärpning nu! Läs eller skit i att läsa, kommentera innehållet i bloggen. Både positivit och negativt. man måste inte hålla med bloggaren om allt. Men klaga inte på vad personen väljer att skriva om, sluta läs då?!

"Alla kan göra historia. Endast en stor man kan skriva den."
Oscar Wilde

2 kommentarer:

LupaVarg sa...

Eller åtminstone sluta lägga in anonyma, syrliga, kommentarer. Det gör mig jättesur när folk gör sånt.

Undertecknad sa...

lägger aldrig in anonyma inlägg. hatar sånt

stå åtminstone för vad vad du tycker.