måndag, december 07, 2009

Arbetsförmedlingen from Hell

ibland undrar jag vad det är som gör att det alltid ska tjafsa.

Har varit på 2 starta eget träffar, där har alla inblandade varit från statlige verk som har till uppgift att hjälpa och ibland stjälpa de som vill starta eget.

Det har trummats in att arbetssökande kan man bara bli när man inte har ett arbete, dvs är man anställd kan man inte skriva in sig. Att starta eget är ett bra alternativ och det är skitkul.

Jo jag tackar. Vad de glömt att berätta är att för att få den hjälp som de så vänligt undanhåller att de kan tillgodose, måste vara anmäld som arbetssökande och man får INTE ha startat upp sitt företag.

Dvs eftersom jag har registrerat mitt företag kan det bli svårt för mig att få ett starta-eget-bidrag! ´Nämen säger du det. Kunde jag väl räknat ut med lilltån. Det är ju faktiskt undertecknad som försöker göra något här.

Eftersom jag inte är arbetslös i ordets rätta mening har jag inte kontaktat arbetsförmedlingen, detta skulle jag göra första dagarna i januari när jag är officiellt arbetslös aka arbetssökande. Men se det kommer nu och biter mig i rumpan. Tänk om de kunde ha sina riktlinjer klara. En del gånger kan man INTE kontakta dem innan man är officiellt arbetslös. Men en del gånger SKA man tydligen göra det.

Tips till coachen... någonstans på er fantastiska hemsida *harkel* borde ni kunna upplysa om sådana här små petitesser. Som att du MÅSTE registrera dig som arbetssökande INNAN du startar upp ditt företag. Jo, borde sett det komma, är ju ett statligt bolag och hur skulle de se ut om de betalade ut pengar till vem som helst som fått för sig att starta eget?

har sagt det förut och säger det igen. Fan fan fan och så lite helvetes skit också.

Ska nog ta mig till arbetsförmedlingen så fort det går.

Inga kommentarer: