lördag, december 05, 2009

Tröstlöst

Att starta eget borde vara kul. Men så fort man nämner det för människor så får man till svar en lång utläggning om hur svårt det är, hur tråkigt det är och hur lite man tjänar på att ha eget. Det är bara krånligt.

Inte ens inom den närmsta kretsen av vänner och familj är stödet speciellt stort, några har provat själva och berättar om hur hemskt det är. Att undertecknad nog inte är av rätta virket eftersom det krävs så otroligt mycket av en och har jag verkligen tänkt på det.

Varför är det så här?!

Det är som när man är gravid, då berättar alla som haft någon i sin bekantskapskrets som varit gravida eller själva varit det om hur hemskt det är, vilka problem man kan få och hur jobbigt det är. Vad är det med människor?

Kan man inte bara vara positiv, om det var på ett sätt för dig behöver det ju inte vara på samma sätt för andra. Självklart kan man informera om saker och ting på ett objektivt sätt, dvs berätta om fallgropar, saker man ska tänka på och vad man kanske inte bör göra.

Bara för att det inte fungerade bra för dig av olika anledningar så betyder det inte att det inte går vägen för någon annan. Du var kanske inte beredd att satsa det som krävdes, du kanske inte var i rätt fas i livet när du provade och du kanske gjorde det inom fel branch.

Jag säger inte att jag kommer klara det här, är inte ens säker på att det är det här jag vill. Men nu har jag bestämt mig för att prova och jag önskar att jag slapp kämpa med både mina egna tvivel och andras.

En person i min närhet, mor, har aldrig vågat sticka ut. Hon är alkoholist och tar ut sina frustrationer genom att dränka dem. Sina drömmar dränker hon och blir istället martyr. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag vill inte bli som hon. Jag tänker testa det här och se vart det leder.

Kanske inte massör är den rätta vägen för mig. Men jag vill testa det här nu och för en gångs skull prova att inte bara göra som man ska. För det fungerar ju helt klart inte för mig.

Samtidigt får jag hjälp och för det tackar jag otroligt mycket. Utan Lupa som bollblank skulle mycket fortfarande bara vara tankar som så ofta.
"En idé blir inte sann bara för att någon offrat sig för den"
Oscar Wilde

1 kommentar:

LupaVarg sa...

Såg att de tog 100 spänn för 10 minuters minimassage i Solna Centrum. Verkar som massage går att tjäna pengar på. ;c)