torsdag, augusti 09, 2012

exfaktorer


Vi har två exfaktor i familjen. Båda två driver oss till vansinne.

Drasutens exfaktor träffar vi tyvärr vid så kallade festliga tillfällen och tyvärr blir det lite för ofta för min smak.

Problemet är ju att de har gemensamma vänner och om Drasuten inte ska be sina vänner välja sida eller helt stå utan vänner så måste vi stå ut med henne. Det skulle väl vara okej om hon kunde uppföra sig. Men man vet aldrig med henne. Hon säger att hon  nu mår mycket bättre och det är ingen fara (hon säger förstås inte detta till oss utan till vännerna) men blir det jättekonstigt och spänt när hon får syn på undertecknad. Det är som att gå på glas när man träffar henne. Samtal flyter segt som sirap och man väger varje ord på vågen, eftersom man inte vet hur hon tänker tolka det man säger. Oftast tolkar hon det negativt och skickar fler sura miner i vår rikting.

Undertecknad blänger hon mest på. förstår inte hur kul det kan vara att sitta och stirra på mig, så snygg är jag ändå inte.

Mitt eget ex är en historia för sig. Oftast klarar jag mig undan att ha något med honom att göra. Vi har förstås de obligatoriska träffarna när vi lämnar resp hämtar Fr Kaos varannan helg. Men då är det mest snabbt effektivt byte av bil som gäller och sedan fortsätter man i sin egen värld.

Men ibland får jag lov att prata mer med honom och det går aldrig bra.

Senaste tiden har jag fått lov att prata med honom länge. Tyvärr.

Förra veckan fick jag ett brev från en stor matkedja där jag har kort. Jag trodde de var lite framåt och skickade ett nytt kort med tanke på att jag bytt namn. Men se så jag bedrog mig. I brevet fanns ett kort som tillhör min exfaktors fästmö.

Jag ringde företaget i fråga och undrade vad som hänt. Det visade sig att det extra kort jag skaffade till exfaktorn under vår tid tillsammans inte hade avregistreras. Nu när han skaffade ett nytt extrakort (i tron att det var hans konto) blev det ytterligare ett extra kort till mig eftersom jag är kontoinnehavare. Jag gjorde klart för dem att detta inte var okej och var något som skulle ha ordnats för fem år sedan. De beklagade att det gått som det gått och avlägsnade exfaktorn och hans fästmö från mitt konto. Jag meddelade exfaktorn om att jag fått kortet. Självklart ringde han och jag berättade vad som hänt. Vi la på och för min del var det hela utagerat.

Borde vetat bättre, nu satte cirkusen igång.

Han kunde minsann inte nöja sig med detta utan började själv göra en massa efterforskningar och minsann han hade handlat för jättemycket pengar och nu var den återbäringen kopplad till mig. Det kan man ju inte tolerera.

Han ringer företaget och är ARG och när han är arg så blir han otrevlig som fään. Han ringer till mig efteråt och svär och domderar. Så här får det inte gå till i och han ska minsann kontakta media. En tidning skulle älska att kasta sig över det här. Fråga mig inte hur en sån här historia på något sätt kan intressera någon annan än möjligen de inblandade (i typ fem minuter) men i exfaktorns värld är allt han gör och som händer honom riksnyheter.

Jag ringer upp matföretaget igen och pratar med samma stackars kvinna. Hon berättar att han fått ett presentkort på hälften av återbäringen eftersom de inte kan flytta det från mitt konto till hans. Bra så tycker jag. Sen får jag prata med någon högre chef som återigen beklagar det inträffade och säger att NU är vi separerade även hos dem. Det jag handlar ger mig återbäring och det de handlar ger dem återbäring, på ett eget återbäringskonto.

Jag ringer tillbaka till exfaktorn och han är fortfarande sur som ättika. Minsann ska han ha sina pengar, att det sedan rör sig om 74 kr totalt är ointressant, det är principen. Jag påpekar att han ju ska få ett presentkort och nu samlar de sina egna poäng.

Att detta uppdagades nu var dels att jag fick hem kortet men ockå att exfaktorn inte har använt kortet förrän i juni i år. Han handlar i vanliga fall på en annan matvaruaffär. Hur har detta hänt?

Jag vet att jag ringde företaget i fråga när vi separerade för fem år sedan, men ju mer jag tänker efter på saken desto mer övertygad är jag att det som hände efter det är följande. Företaget kunde inte ta bort extrakortet om det inte var innehavaren av extrakortet som ringde. Alltså ringde jag exfaktorn och upplyste om detta. Att sedan inbilla sig att han skulle komma ihåg en sådan meslig sak som att ringa angående detta är ju dumt och ny fem år senare är situationen som den är.

Detta är dock inget exfaktorn någonsin kommer att erkänna, tvärtom han kommer anse att det är företaget som missat för han ringde absolut. Orkar inte bråka. Det har inte hänt något, ekonomiskt och nu är problemet löst.

Men han är inte nöjd utan ska prata med en av kvällstidningarna för det här är minsann en intressant nyhet och en journalist skulle höra av sig till honom. Så om ni slår upp en av kvällstidningen här framöver kanske ni får se exfaktorn och hans fjälla sitta och se arga ut på ett upplag.

Har vi tur slipper vi.

Jag är glad att jag slipper honom i alla fall.

Önskar bara att jag även slapp dessa små historier.

Jag har inte berättat för honom att jag betalade hans tv-avgift i flera år pga att Radiotjänst gjort en miss. Tror inte att jag tänker göra det heller. Jag fick tillbaka pengarna och de skickade en lite saftigare faktura till honom (undrar vad han tänkte då) men orka ta hela den här cirkusen, det löste sig. Jag fick mina pengar tillbaka och betalar nu bara min egen tvavgift.

Nya äventyr väntar, lika säkert som amen i kyrkan. Det är bara att vänta, behöver inte mata honom med mer kvällstidningsmaterial.

Inga kommentarer: