tisdag, augusti 28, 2012

Tidsfördriv

 Ska villigt erkänna att jag inte var speciellt imponerad av min läsplatta de första två böckerna jag tog mig igenom.

Tyckte att det var svårt att få in rätta känslan när jag inte kände boken, såg hur mycket jag läst och hur mycket jag har kvar. Fick liksom ingen känsla för boken. Att sitta och bläddra var och varannan sekund gjorde mig också irriterad.

Nu har jag läst min senaste bok på 859 sidor. Har inte kunnat släppa den och inget har retat mig (annat än vissa saker i boken). Så jag har dragit slutsatsen att det beror på vilken bok jag läser. Hur engagerad den får mig.

Vilken bok jag läste?

Hungerspelen. Just det. Boken som ligger bakom filmen (som det kommer ta många år innan jag ser). Och den var bra. Väldigt bra.

Nu måste jag försöka hitta fler lika bra böcker, för jag har kunnat sitta still och bara varit i flera dagar. Precis sånt som min kropp gillar.

Därmot har jag fortfarande problem med att hålla i boken flåt läsplattan. Så idag när jag varit hos min chef och pratat lön ska jag ta mig förbi hjälpmedelsbutiken som ligger bredvid.

Kommer kanske hem med ett bokstöd.

Men först ut och hitta nya böcker. Dessutom har jag upptäckt att jag kan låna böcker på biblioteket. Så förra veckan var det undertecknad som stack iväg och fixade ett bibliotekskort. Wow, jag, som aldrig gillat att låna på biblioteket eftersom jag då måste skiljas från min nyfunne vän (bra eller dålig) och dessutom dela den med en massa andra typer, tänker nu låna böcker. Jag börjar bli gammal. Eller ska jag vara positiv och säga... jag börjar bli förståndig!?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läs 'Shantaram' om du inte redan gjort det..!!
Du kommer inte att kunna lägga den ifrån dig.

Har själv köpt hungerspelen, ska ge mig på den ikväll =)
har sett filmen oxå, den va grymt bra faktiskt. trodde det va en sån där tonårsfilm.

Ta hand om dig vännen!
Kram Annika

LupaVarg sa...

Hungerspelen var som sagt fantastiskt bra som bok, men inte mycket att ha som film. Vad glad jag blir att du gillade läsplattan. Och jo, det beror på boken man läser, om man skall känna att man vill sitta sig igenom den. Vare sig den är på papper eller på plattan. ;-)

*kram*