torsdag, januari 15, 2015

Nyårspresent


Drasuten bestämde sig hastigt och lustigt att köpa nyårspresent till familljen. 

Rövare fyra och flickvän fick vantar, fr kaos ett halsband och undertecknad fick en fritös. Vet inte hur han tänkte där. Nog för att jag vid något eller några tillfällen sagt att jag gärna skulle vilja ha en men att köpa en när vi bestämt att vi ska se över och skärpa till våra matvanor rimmar illa. Men jag klagar inte och ingen annan heller. 

För det visade sig att egen fritterad pommes slår vilken köpes dito sem helst. Chicken Nuggets är faktiska riktigt goda och trots väl mycket mjöl i smeten så blev sockermunkarna goda. 

Det enda som är ett stort minus är att ta hand om fritösen efter uträttat värv. Den måste först svalna, oljan är ju rätt varm så det tar till dagen därpå. Då monterar man mer hela jefla skiten och påbörjar det tröttsamma sliter med att tömma den på olja. 

Första två literna går bra men sista måste silas genom kaffefilter för att få bort det som ramlat till botten, panering oftast. Olja genom kaffefilter går inte snabbt  tackar som frågar. Och med mitt teflonminne måste jag stå och titta, om jag går och gör något annat har jag glömt bort oljan. Vilket gör att proceduren tar onödigt lång tid.  

Men gott är det. Fyra gånger sedan nyårsafton har vi kört fritterat. I helgen är det dags igen. Nyhetens behag eller fortsatt flitigt bruk återstår att se. 


Nu tillbaka till min droppande olja. 



Inga kommentarer: