måndag, juli 21, 2014

Tatoo

Drasuten fyller femtio i höst och hade tänkt ta oskulden i samband med detta.

Han vill tatuera sig. Men har svårt att hitta ett passande motiv. Vi har olika alternativ men han kan inte riktigt hitta rätt.

Häromdagen satt undertecknad och kollade på latinska citat och hittade ett som fick oss att skratta. Just nu kan han tänka sig denna text på underarmen. (Kan inte säga vad, förrän beslut tagits)

Undertecknad har också hittat två citat som skulle kunna få pryda den tomma underarmen och ytterligare en plats.

Mina citat:
per aspera ad astra -- genom svårigheter till stjärnorna (på underarmen)

pars maior lacrimas ridet et intus habet -- man ler åt sina tårar men har dem i sitt hjärta (plats ej bestämd)

Ska bara hitta pengarna.

5 kommentarer:

LupaVarg sa...

Texter som tatueringar medför att man måste vara jäkligt noga med att det blir rätt. Man har ju sett en del misslyckanden. :-P
Annars älskar jag Omni non satis. (Allt är inte nog.) :-D

Undertecknad sa...

Hehe, fast det bästa är att det är rätt få som kan latin :-) och jag kan alltid låstas vara dummare än vad jag är *harkel* och bara vara nöjd med att TRO att det står det jag tror det står.

PS har kollat samma citat på flera ställen, bl.a. En sån däringa översättare, stämde på ett ungefär så jag är nöjd. Vilja inte gå omkring med en meny på armen ;-)

LupaVarg sa...

Full förståelse för att du inte vill ha "rökt fisk" på armen. :-P

LupaVarg sa...

Apropå stavning såg jag nu att JAG stavat fel på citatet jag gillar. Det ska stå: Omnia non satis. :-)

Undertecknad sa...

Haha det är humor

Ska nog dubbelkolla innan något blir skrivet på någon kroppsdel