onsdag, november 05, 2008

Lätt att säga tulipanaros men gör en

Jaha så var debatten igång om hur länge barn ska vara på dagis. Jag har i min andra blogg skrivit om att jag tycker det suger att min dotter ska behöva vara på dagis så länge. Hade som krav att hon åtminstonde inte skulle behöva vara där längre än 8 timmar per dag. Så länge jag och fadern levde tillsammans fungerade det skapligt.
 
Men sen kom separationen och ödelade allt. Jag kämpar i motvind och försöker trots att jag arbetar heltid göra min dotters dagar korta.
 
jag blir faktiskt jävligt arg när präktiga typer, om de åtminstonede kunde sluta vara så jävla präktiga och hötta med pekfingret kanske jag skulle kunna ge dem att ja du hade tur. Men nu sitter de där på sina höga hästar och skriver (pratar säkert också) om att det är fruktansvärt att små barn behöver vara på dagis 10 timmar om dagen.
 
I teorin håller jag alltså med. Ju kortare dagar desto bättre. Men i praktiken vet inte jag hur det ska gå till. Speciellt inte för ensamstående föräldrar med långa resvägar. Alla skriker om att det handlar om prioriteringar och att man som förälder måste sätta barnet bästa i fokus. Ja i teorin låter det väldigt bra och jag anser att man gör sträva efter det i möjligaste mån. Men jag kan inte bara sluta arbeta där jag arbetar eftersom det inte finns arbete på närmare håll (alltså tjänar vi inget på att jag säger upp mig) att gå ner i arbetstid innebär att jag skulle behöva försaka en hel del och få väldigt stora problem ekonomiskt. Alltså är inte det heller ett alternativ.
 
Nu har jag den stora förmånen att kunna flexa så jag kortar ner hennes dagar till 8 timmar. Jag jobbar 9-15.30 vilket innebär att dotra går på dagis 8-16. Bättre än så kan jag inte göra. De dagar jag inte har min dotter arbetar jag desto mer. Men det är inte alla som har den möjligheten och att säga att då skulle de inte skaffat barn låter ju som en enkel lösning. Men tillvaron kan ändras i en grisblink och en situation som fungerade kan helt plötsligt bli väldigt komplicerad och då kan man ju inte skicka tillbaka barnen med motivationen att shit nu får de gå på dagis för länge. Så den här moderatkvinnan som tydligen har synpunkter måste ju ta sitt förnuft till fånga och inse att på det här sättet vinner man inte röster
 
"Cynism är att betrakta något så som det verkligen är, inte så som det borde vara."
Oscar Wilde


Låna pengar utan säkerhet.
Sök och jämför lån hos Kelkoo.

Inga kommentarer: