måndag, november 24, 2008

Måndagskvitter

I helgen var vi på en stor kick-off och idag råder ett lätt lugn på kontoret.
 
Det är rätt fascinerande att se, speciellt som jag körde nyktert och såg en hel del. Hur fixar man att gå tillbaka till kontoret när man varit så full och kladdat på en av kollegorna (som inte uppskattade det ett dugg) Hur går man till kontoret och ser sin kollega i ögonen när man varit osams och berättat "sanningar"?? Hur går man till jobbet efter att ha hånglat med en kollega, som inte är ens äkta hälft?
 
Svaret är att man låtsas som ingenting. Har man tur hjälper ju naturen till och man har blackouter på grund av alkoholintaget men annars låter man helt enkelt bli att tänka på saken.
 
I dag råder en lugn stämning, folk är lite för nonchalanta för att jag ska tro på det. Det verkar inte som vi hade fest i lördags över huvud taget men det vet vi alla att vi hade.
 
Just nu sitter jag och lyssnar på när mina närmsta kollegor häcklar de i gruppen som druckit så mycket att de fick lov att åka hem innan festen började alternativt inte minns exakt vad som hände. Kollegorna finner det ytterst roande att påminna om vad som hände och den allmer rodnade kvinnan konstaterar att nästa gång ska hon inte dricka så mycket konstigheter utan bara dricka lite vin. Detta genererar ytterligare en skrattsalva från hennes obarmhärtiga kollegor som upplyser henne om att så hette det förra gången också. Jaja suckar kvinnan uppgivet och går tillbaka till sitt skrivbord.
 
Alla pratar säkert inom sina grupper men inget märks utåt. Inom gruppen kan man häckla, retas och påminna om pinsamheter men ve den utomstående som roar sig på en gruppmedlems alkoholpåverkade tillkortakommanden. Så är det nog på hela kontoret och det innebär att inget kommer att ändras till nästa gång.
 
Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag har svårt att förstå hur man kan tycka att det är okej att en vän och kollega är otrogen mot sin respektive. Hur man kan tycka att det är okej att en av de högsta cheferna är så full att han knappt kan stå utan att ramla omkull?
 
Inga svar finns att få men roligt att betrakta är det.

 

"Erfarenhet är det namn som alla brukar ge sina misstag."

Oscar Wilde



Ta semester! - sök efter resor hos Kelkoo.
Jämför pris på flygbiljetter och hotellrum: http://www.kelkoo.se/c-169901-resor-biljetter.html

1 kommentar:

Anonym sa...

Firmafesten... odödlig-gjord av Janne Halldoff 1972. Borde visas som inledning till varje firmapartaj - sen kan man ha utvärdering veckan efter festen...
Fylla, hångel, otrohet, "sanningar" - allt vädras... ;-)
Verkar inte ha hänt så mycket på de 36 år som gått sen filmen gjordes...

Jag hade kollegor som åkte Finlandsbåt 1991 (jag skyllde på sjukt barn och stannade hemma..) och gissa om vi som inte var med fick höra vad hon chefen sysslat med på resan...