söndag, juni 13, 2010

Dagen före


Imorn börjar sommarjobbet.
Fr kaos sammanfattar det hela med kommentaren: "mamma du ska i fängelset i morgon"
Försökte förklara att det var bättre att säga att jag skulle börja jobba på fängelset, folk kan ju få fel intryck. Men hon ler bara illmarit och säger "ja, du ska i arbeta på fängelset, du ska i fängelse"
Det är nu 2½ vecka utbildning. Första veckan kommer mest bli praktiskt men även lite fysiskt då vi ska träna självskydd. Nästa vecka däremot ska vi ut på avdelningarna.
Jag ser fram emot det med delade känslor. Men hur som helst så är det bara ett sommarjobb, i augusti är det färdigt och dessutom är 3 av sommarens veckor vikta åt Fr kaos.
Mor är som vanligt inte med på noterna, det är dåligt betalt, dåliga arbetstider och vilken hemsk miljö. Säger en kvinna som de senaste 3 åren sagt åt mig att söka jobb inom kriminalvården (en av hennes grannars väninna jobbar på den anstalt jag ska börja på) så hon vet att de behöver folk. När jag konfronterade henne och frågade varför hon tjatat om detta så länge så kontrade hon med "du måste väl förstå när jag skämtar". ??????????? Ja om hon sagt det en gång kanske jag skulle tagit det som ett skämt, men i tre år. Nä, inget skämt.
Försöker att skylla på strokarna, hon är inte längre den hon varit. Hon är ny och det är bara att inse att med det med åldern hör en hel del konstigheter. Inte för alla men för den här familjen. Min mor är nu en avbild av sin mor, som faktiskt blivit riktigt mänsklig med åldern (tanten är 90 bast)
Nåja, jag tycker att det ska bli kul att testa något annat än att bara stirra på kostymklädda clowner och en trilskandes dator hela dagarna. Därmed inte sagt att det är det jag kommer ägna resten av mitt liv. Men jag måste testa, jag vägrar bli som min mamma när hon blir gammal, har sagt det förut och jag måste verkligen peppa mig själv för att bryta mig ur de hjulspår min mor och mormor plöjt upp.

Inga kommentarer: