onsdag, november 09, 2011

svårt val

Xfaktorn har "gett med sig" på punkten var fr kaos ska bo. Som det ser ut så går han med på att hon bor hos oss i wooden hela tiden förutom varannan helg och på lov och sånt.

Sen är det en hel del smådetaljer kring detta som måste lösas. Till exempel avlämnings och upphämtningsrutiner. Undertecknad anser att fadern borde kunna ta sig till skolan varannan fredag och hämta även om skolan ligger på södra sidan. Lika så borde han kunna åka och lämna henne på måndagmorgon.

Det anser inte fadern att han kan. Han anser istället att vi ska mötas på halva vägen, dvs i stan. Eftersom jag vet hur kass han är på att hålla tiderna ser jag med fasa fram emot att först sitta i bilkö in för att lämna resp hämta fr kaos. För att sedan sitta och vänta i stan på att han ska ta sig dit. Bara för att sedan vända och åka hem igen.

Men det är inte bara av bekvämlighetsskäl jag anser att han borde hämta i skolan. Jag tror att det är viktigt för fr kaos att pappa kommer till skolan så att kompisar och lärare får träffa honom. Han ser det inte så.

Men jag är villig att ge mig på den punkten för att få igenom det här och slippa tjafset.

Men i dag blev jag vilse när jag pratade med fr kaos om det hela. Jag har pratat med henne tidigare och då har hon sagt att hon vill bo med mig och bara vara hos pappa varannan helg, precis som hennes storasyster. Men i dag sa hon helt plötsligt att hon helst ville bo hos pappa mest?!?!?!?!

Jag vet inte hur mycket jag ska lita på detta. Hon har precis varit en vecka hos fadern, och då brukar saknaden efter honom vara större än efter en vecka hos oss. Förra gången jag pratade med henne hade hon precis spenderat en vecka hos mig och Drasuten. Därför vet jag inte hur mycket jag ska lägga in i det hon säger. Hon är så väldigt mån om att vara alla till lags att det är svårt att veta vad hon verkligen vill.

Efter att hon sagt att hon helst ville bo hos pappa började hon gråta, när jag frågade varför hon grät fick jag svaret "jag har svikit dig mamma". Jag förklarade att hon inte sviker någon om hon vill bo hos en av oss mer än hos den andra. Men jag blev förskräckt.

Sen flög den lilla jävulen i mig och jag kände hur skönt det skulle vara att slippa hämta och lämna varje dag, slippa vabba och bara få träffa henne på helgen när man kan ha kul. Dessutom kan jag ju göra allt jag vill på kvällen utan att tänka på att någon ska gå och lägga sig en viss tid. Förutom varannan helg och på lov. Känns som en rätt skön tillvaro. Men en egoistisk tanke.

Jag är ju inte helt nöjd med faderns egenskaper som omhändertagare. Han missar för mycket. Det är sånt som fr kaos inte ser och inte heller bryr sig om än. Men kan jag med gott samvete låta allt detta bero och låta fr kaos få bestämma.

När jag sa att hon inte skulle bestämma utan det är pappa och jag som gör det, så hon inte behöver känna att hon väljer bort någon av oss blev hon glad. Men det lilla fröet av tvivel finns inom mig. Vad är egentligen bäst för min dotter?!?!?

Inga kommentarer: