fredag, februari 17, 2012

eller... kanske... va?!?

Igår var dagen då en massa "nämen se på fan" hände. Både överraskande positiva och några mindre positiva.

Först blev jag uppringd av FK... Du läste rätt en handläggare på Försäkringskassan ringde alltså upp mig... RINGDE. UPP. De hade nämligen pratat med Dr Slarver och kommit fram till att det vi siktar på är att jag ska komma tillbaka till mitt ordinarie arbete och därför finns det inga problem med att sjukskriva mig ännu en period efter att mina 180 dagar gått ut. No shit Sherlock liksom.

Sedan ringer min skära chef och upplyser mig om att FK ringt dem och pratat. Kors i taket och halleluja.

Därefter ringer Dr Slarver själv upp (efter att jag sökt honom givetvis) och vi pratar lite om situationen. Han kommer själv fram till att han ska sluta och kommer lämna över sina ärenden till sin kollega.

Jag försökte få honom att förstå att med den typen av arbete jag har så är det inte bara att kasta sig in i ett deltidsarbete från en dag till en annan utan det behövs lite mer planering. Sa också att företagte gärna vill att jag är utredd ordentligt för att man på så sätt ska kunna ge mig rätt hjälp.
Men han var kallsint och vägrade gå med på att sjukskriva mig längre. Däremot gick han med på att förlänga en vecka så att jag hinner komma hem från semestern och därefter få lite tid att rodda ihop saker och ting.

Bokade direkt ett möte med min nya läkare, dagen efter att jag kommer hem från varmare breddgrader för att på så sätt komma igång direkt.

Dr Slarver har ju dessutom remitterat mig till både psykolog och ortoped. Tid hos psykolog, dagen efter jag kommer hem från semestern. Ortoped kommer höra av sig inom två veckor efter att de mottagit mina hälsodeklarationer där jag förklarat hur läget är just nu. Sedan får vi se vad som händer och fötter.

Dessutom har jag fått nya tabletter som ska tas till sänggående. Började med en tablett och efter en vecka skulle dosen ökas till 2. När jag pratade med Dr Slarver sa jag att jag inte känner någon skillnad och inte är lika nöjd med effekten som med de smärtstillande jag ätit tidigare, men han sa att det var för tidigt att kunna avgöra om det hjälper eller inte. Däremot ska jag öka dosen ytterligare med en tablett efter andra veckan. Han frågade om jag känt av några biverkningar och jag sa glatt nej.

Det får jag nu äta upp, hjärtklappning, darrningar och en känsla av luft i huvudet plus att magen protesterar lite försynt drabbade mig på kvällen. Dessutom är mitt humör urkasst.

Läser lite noggrannare i bipacksedeln och givetvis är detta biverkningar. Tryptizol är fd lyckopiller som man nu även ger människor med fibromyalgi mot smärtan. Ska tas till natten och man får ett helvete inledningsvis men sedan ska detta avklinga. I skrivandes stund känner jag mig rätt tveksam. Smärtan är inte på något sätt mindre och jag har dessutom fått dessa härliga biverkningar.

Ont ska visserligen med ont fördrivas men det här är ju löjligt.

4 kommentarer:

elin sa...

Känslan av att skjuta mygg med luftvärnskanoner...
Jag åt Lamotrigin mot mitt bipolära i 11 månader. Det som hände då var att jag fick några rejäla skjutsar av panikångest, för övrigt var allt lika eländigt som vanligt... :D

LupaVarg sa...

Jag äter Tryptizol, en 25mg och en 10mg, klockan sju på kvällen för att avhjälpa mina smärtor. Jag har aldrig haft några problem med detta och om jag inte tar åtminstone 25:an märker jag det direkt. Har själv ökat på med 10:an när 25:an inte räckte till. Fick dem av min smärtdoktor för just muskelsmärtan jag upplever varje dag.

Undertecknad sa...

jag märker ingen skillad efter 2 veckor. Får 10 mg per tablett och i dag ska jag öka dosen till 30 mg eftersom jag nu ska ta 3 tabletter på kvällen.

Har fortfarande sockerdricka i kroppen under natten, armarna värker och nacken fortfarande bultande. Och dessutom blir jag fruktansvärt arg utan anledning. Har hög puls (så där så det bultar i ådrorna) och mår extremt konstigt.

Men jag härdar ut, min kropp behöver kanske mer tid... Skönt att det hjälper dig Lupa.

Elin ja känner igen det där. Får se hur länge jag står ut

LupaVarg sa...

Jag vill bara att du skall veta att om du ökar dosen kommer du att märka skillnaden. Du behöver inte oroa dig. Man blir inte beroende av dessa piller. *puss*