tisdag, januari 06, 2009

Skrämmande barnprogram

Kenny Starfigher eller vad han nu än heter visas nu på Bolibompa och min dotter är helt uppslukad. Vet inte om det är de vidriga varelserna (människor som är elaka och skriker) eller den mörka dunkla miljön som gör att det är så fascinerande.

Hon har i 15 minuter suttit rak i ryggen rakt upp och ner på golvet framför teven. Hennes vanliga intressespann brukar inte räcka mer än 3 minuter. Antingen är det för att det är första gången hon ser skite eller så är det något annat. Jag själv tycker att det är rätt tråkig, allt mörkt människorna är elaka. Är det så att hon är så van vid elakheter och mörker att hon inte bekommer sig det minsta av att titta på det. När hon var bäbis somnade hon allra bäst när fadern och jag grälade som mest, vet tillfällen då vi legat och bråkat för att hon ska somna när fadern gjorde entre och började gorma om någon petites. Efter någon minut hade jag glömt vad jag gjorde i första taget och ett gräl var i full gång. När fadern så med dundrande fötter stegade ut ur rummet kunde jag konstatera att barnet somnat!?! Under graviditeten grälade vi konstant så för henne är det väl ett naturligt stadie.

Men det får mig att fundera över vilken vardag min dotter levt i...?! Och vilken vardag barnen över huvud taget lärt sig leva i för jag är övertygad om att min dotters liv på intet sätt skiljer sig från många andra barns.

Men Kenny Starfighter är en hjälte och uppskattad av barn... något jag inte kan förstå över huvud taget. Men å andra sidan vad såg jag på för barnprogram?! Dessa program tråkar ut dagens barn snabbare än bingolotto får mig att somna så det är väl en generationsfråga...


Undrar om jag börjar bli gammal eller???

"Det är bara det moderna som kan bli omodernt."
Oscar Wilde

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag inte kom ihåg vilket år Kenny S. gjordes var jag tvungen att kolla, det var -97! och min 8-åringen satt som klistrad vid tvn, och jag också. Men vad en 3-åring fångas av i serien? nånting är det, och det kan mycket väl vara Johan Rheborgs agerande, för han är bra.
Kanske har Krigiz lärt sej att vuxna som höjer rösten inte är farligt alls?

Undertecknad sa...

sant får väl se det postitiva i att hon inte bryr sig nämnvärt över att människor är elaka och skriker åt varandra. HOn kommer nog bli en underbar tonåring, en som bara rycker på axlarna, slänger med håret och fnyser när mamma och pappa står och skriker om utegångsförbud, farliga pojkar och alkohol... blir nog jäklit bra det här