måndag, juni 29, 2009

Blogga eller inte blogga... är det frågan?!?

De allra bästa blogginläggen kommer jag på när jag är miltals från datorn. Jag kan vara på promenad, sitta och fakturera eller helt enkelt bara åka från jobbet och hem. Då går hjärnan på högtryck och jag kreerar en hel drös fantastiska blogginlägg. Men sen när jag väl får en dator i handen går det inte längre. Hjärnan är helt död och jag har ingen aning om vad jag ska skriva. Allt verkar fel, tråkigt eller ointressant.

Men jag vet ju att jag vill blogga, frågan är bara hur jag ska ta mig till... mobilblogg får jag inte att fungera med min telefon och med mitt tekniska intresse så det går bort. Twitter är ett slags substitut och det fungerar. Men blogginläggen lyser med sin frånvaro med samma intensitet som solen just nu.

Jag läser en del bloggar och det finns många guldkorn men också en den rent bedrövliga.
Modebloggar förstår jag mig inte på, inte heller sådana bloggar där bloggerskan lägger ut nakenbilder helt random i texten. Oftast är det kvinnliga bloggare som kör sådana fulknep för att få fler läsare men om man bortser från den tillfredställelse som bilderna eventuellt kan ge vissa personer så är det fruktansvärt dåliga bloggar.

När jag läser dessa så känner jag mig berättigad till att uppehålla min plats i cyberspäjs. Men sen när jag läser en av de som verkligen kan hantera ord och texter drabbas jag av mindervärdeskomplex och känner mig rätt överflödig i bruset.

Det behöver inte nödvändigtvis vara av något större politiskt värde i bloggen utan bara stilla betraktande av omvärden sett genom sitt eget perspektiv, men så länge de kan fånga min uppmärksamhet spelar det mindre roll. En del använder bloggen som ett sätt att förmedla sin syn på saker, andra lämnar bara en betraktelse av sin värld och ytterligare några bajsar bara i rymden för att se när skiten ska landa.



"Dåliga konstnärer beundrar alltid varandras verk."
Oscar Wilde

Inga kommentarer: