måndag, september 07, 2009

Men herrejösses vilken dag



Å i dag är verkligen en sån där dag när jag bara är ARG. Arg som ett bi. På allt och alla.
Kan inte ens läsa en bok utan att bli förbannad.
Håller på och läser en av våra svenska författarinnor (skriver romaner) har tidigare läst andra av henne och bestämde mig efter sista att nä fan henne ska jag inte läsa igen. För enkla böcker. Livet var så underbart även när det var skit och så. Men helt plötsligt stod det en ny bok av henne i bokhyllan och då måste jag ju läsa den, har länge skjutit upp det men nu tänkte jag att jag kunde behöve lite lätt-tuggat mumbojumbo. Men hell ser ju för fan ljusblått när jag läser den, så jag hamnade som vanligt framför dumburk nr 2 (nr 1 i mitt liv).
Boken heter Jenny S och är skriven av Denise Rudberg och det som fick mig att slänga den i från mig och mitt för tillfället kolsvarta humör att fullkomligt brisera var följande strofer:
Sid 314...
"Så beslutades det att Jenny och Sebastian skulle fira även nyår tillsammans. Jenny kände en lättnad inför att slippa åka tillbaka till stan...... Det var ju skönt för Greta (Greta är en alltså en hund undertecknads kommentar) också. Slippa alla smällare och raketer."
Undertecknads kommentar... en normal jul och nyårshelg har oftast föregått av diverse fyrverkerier och smällare. Kanske annorlunda inne i centrala storstan där våra huvudpersoner befinner sig men ändå rätt otroligt. Alltså har hunden om den är rädd för smällare redan tvingast höra massa smällare.
Sid 316...
" -Jag har en överraskning till dig, jag köpte några rakter...."
Undertecknads kommentar... mehä hur tänker huvudpersonerna här!? Mannen som kläcker kommentaren är visserligen bara bror till hundens ägare och kvinnan som det handlar om är hundvakt men om man har en hund med sig och den är skotträdd så tar man väl för fan inte med sig raketer.
Sid 317 -318...
"Klockan närmade sig tolv och Sebastian byltade på sig extra kläder för att gå ut och fixa fyrverkerierna.// Greta fick en lugnande tablett och straxt sov hon djupare än vanligt under köksbordet. Bo hade sagt att det var en absolut nödvändighet eftersom Greta var väldigt skotträdd..."
Undertecknads kommentar: orkar inte! slängde i från mig boken och gick och bloggade om skiten istället. Det är för dumt för att ens kommenteras. Alla som har haft skotträdda hundar vet att en tablett knappas får en hund att sluta höra ljud. Min äldsta och mest skotträdda tik fick lugnande tabletter på nyårsafton och jag kan gå i god för att det krävdes mer än bara 1 tablett. Hon fick så många som maxdosen tillät och ändå vankade hon runt som en osalig ande. Varje försök till promenad slutade med snabbkiss och sen språngmarch tillbaka hem. Det enda effekt tabletterna hade var att hon kissade på sig eftersom hon var avslappnad i musklerna, ragglade av samma orsak men det som de skulle hjälpa mot, skotträdslan, var fortfarande lika stark.
FÖR I HELVETE MÄNNISKA! ta reda på fakta om du ska använda det i en bok, blir så vansinnigt förbannad på enkla-vägen-ut mentaliteten, Visst det är författarinnans bok, hon kan göra hur hon vill, men om hon vill att jag ska läsa skiten får hon väl för fan förvänta sig att jag har en hjärna också. Eller är det bara hjärndöda våp som ska läsa hennes böcker?! Hur tänkte hon där. Visst det kanske funkar för en del hundar, inte de jag känner och har känt, men ändå. Det är knappast så enkelt att man dopar jycken och sen skjuter fyrverkerier för glatta livet utan att jycken ens reagerar... idioti.
trött å sur
"Bildning är en bra sak, men man bör komma ihåg emellanåt
att ingenting som är värt att veta kan läras ut."
Oscar Wilde

Inga kommentarer: