tisdag, maj 18, 2010

dubbelsuck

Ibland önskar jag att jag gjorde som jag borde och inte alltid följer minsta motståndets lag.

Nya lägenheten har en gammal trädörr som, enligt försäljaren av nya fräscha säkerhetsdörrar, är fylld med halm. Jag vill med understöd från plånboken aka mamsen byta ut denna mot en säkerhetsdörr. Jag befinner mig fortfarande i limbo och tycker att det är för mycket som måste beslutas om och tyckas till om för tillfället så jag kikade på dörren mittemot, som är en säkerhetsdörr, och googlade upp företaget som sålt den.

Skickade ett mejl på deras hemsida om att jag var intresserad och blev uppringd dryga timmen senare. Wow vakna killar tänkte jag. Dessutom kunde han komma förbi inom en timme och kolla. Dubbel wow tänkte jag.

Han kom, han såg, han gav ett pris. 24 900 svenska riksdaler för denna dörr. Inte lika mycket wow tänkte jag. Men orka bry sig det är ju bara pengar som min plånbok säger. Så jag skrev på pappret och sa att jag skulle försöka nå min plånbok och återkomma med besked.

Stekarn gick antagligen nöjd att han lyckats "lura" ännu en osäker otrygg kvinna att handla av honom.

Undertecknad hade en något sur smak i munnen och trots att jag inte kunde få tag på plånboken så kändes det inte bra.

Nu började jag göra det jag skulle ha gjort tidigare, söka runt lite mer på nätet efter säkerhetsdörrar. Hittade en av de vanligaste förekommande dörrarna (som jag även haft själv vid några tillfällen) och tog mod till mig och ringde upp en trevlig man.

15000 svenska riksdaler ville han ha för i stort sett samma service, en säkerhetsdörr, ink moms, montering och bortforsling av den gamla.

Jag rinde upp stekaren men som den slöe fan jag är sa jag bara att plånboken hade fått frispel coh vägrade betala en sååå dyr dörr. Då kunde han plocka bort 2400 kr men jag sa att det fortfarande var lite väl häftigt och bad honom riva pappret jag skrivit under (vilket var vår överenskommelse)

När ska jag bli vuxen och lära mig?! Inte skriva på bara för att man är lat.

Men lite duktig har jag dock varit idag också, å sparat in lite pengar. Bytte nämligen bilförsäkring och sparade på så sätt typ 400 kr per år... inte mycket kan tyckas men många bäckar små osv.. så litet plus där. Å ett litet plus för att jag faktiskt ringde runt efteråt bara för att konstatera att jag är en idiot.

Inga kommentarer: