onsdag, november 21, 2012

Det går framåt


Liten Odåga håller på att bli en större Odåga.

Bortsett från att han går upp ca 1 kg i veckan så märker man det på de små detaljerna. Han väger i dag 12 kg. Det ska bli oerhört spännande att se var det slutar. Han blir nog inte lika stor som min gamla rottis, som vägde 60 nerbantad, men han blir nog ändå runt 35-40 kgs kille med tanke på all extra hud som han ska växa i och tassarna som är några storlekar för stora just nu.l

I början nådde han inte upp till bordet med nosen oavsett han stod på bakbenen eller inte. Nu kan han lägga upp huvudet på bordsskivan när han står på bakbenen.

Förut kunde han bara nosa på toaletten under ifrån. Nu kan han nästan stoppa ner hela huvudet i toalettstolen.

Han har också börjat säga till när han vill gå ut och bajsa. Så vi har helt klart kommit ett stort steg närmare total rumsrenhet.

Däremot är han fortfarande en liten fegis när det är mörkt ute. Men det kommer nog att ge med sig.

Han är duktig på promenaderna. Kommer oftast när man ropar, följer inte efter andra utan kommer med mig. Han springer inte med sina hundkompisar som ofta springer iväg och utforskar utan sina mattar. Odågan stannar en bit bort och återvänder sedan till mig och fortsätter promenaden med mig tills dess hans kompisar återvänder. Visserligen gillar han att använda nosen men än har jag inte sett honom få upp spår efter varken rådjur eller annat spännande. Vi var och tittade på ett grävlingsgryt men han var mer intresserad av att få den andra hunden att leka än att utforska grytet. Hoppas det håller i sig.

Den jämnåriga pointer tjejen som bor i området är lite sämre på att hålla sig till husse så jag känner mig stolt som en tupp när Odågan faktiskt hänger med mig istället för tjejen.

Det är otroligt kul att få följa honom på hans väg i livet.

Inga kommentarer: