torsdag, december 27, 2012

julefrid


Så var julen över för den här gången och som tur är dröjer det ett helt år innan nästan. Det året kommer alla hemmaboende barn fira hos oss och vi kan ta fram det tunga julartilleriet. Men i år hade jag och Drasuten en lugn skön jul.

Vi firade lill-julafton redan dan-före-dan-före-dan-före-dan före dopparedan eftersom fr Kaos åkte till sin pappa på fredagen. Egentligen skulle hon kommit tillbaka innan nyår men fadern ville gärna behålla henne några dagar extra och vem är jag att missa några härliga barnfria dagar extra.

Jag älskar min lilla kaos men när man har ont och är lite obalanserad kan en babblande, kontaktsökande och uppmärksamhetstörstande sjuåring göra livet ännu lite mer påfrestande. Mitt tålamod är nere i skorna redan innan och jag tror vi behöver en liten stund ifrån varandra. Sen kommer hon hem efter nyår och vi får några dagar innan skolan ska börja igen.

Grabbarna grus var hos sin mor på julafton men i övrigt huserar de hos oss. Dock är de ju mer med polare än hemma så vi har det lugnt.

Dan före dopparedagen åkte vi runt till den kära familjen. Mor i långtbortifan fick ett besök, liksom min 92 åriga mormor och Drasutens nyflyttade föräldrar. Julafton vek vi till oss själva. Inget flängande, inga krav eller måsten utan bara en härligt slapp dag.

Jag vaknade ju självklart vid halv sex och fick ett helt dagsverke gjort innan frukost kl åtta men resterande dag var slö och slapp. Vi gick promenader med Odågan och sedan var vi på bio och såg Hobbits. Den var väl bra, som en sagan om ringen-film med nya gubbar, men lite väl lång. Nästan 3 timmar lång vilket genererade mycket träsmak i rumpan. Det var vi och 4 andra i salen så det var rätt lyxigt. Odågan låg och snusade i bilen och såg väldigt yrvaken ut när vi kom tillbaka.

Har inte ensamtränat honom. Inte för att jag inte vill utan för att han aldrig är ensam i huset, vilket gör ensamträning rätt svår. Katten springer ju ut och in som hon vill och det gör ju tonåringarna också. Därför har jag kommit fram till att bilen är det bästa stället för honom att vara ensam på och det är inga som helst problem som synes.

Nåja, tillbaka till julen. Middag på julafton blev, hemmagjord pizza. Vi använde julskinkan och en massa andra tillbehör och det var gott. Julmat äter vi i stort sett alla andra dagar så det var nice att få något annat.

Juldagen veks till yngste rövaren som fyllde 16. Hans mor med sambo, mormor och morfar kom på fika. Farmor fick stanna hemma på grund av vädret. Mötet med Drasutens X-faktor kan vara rätt ansträngt men alla farhågor fick åka bakåtkammat och det var faktiskt riktigt trevligt och avslappnat. Undertecknad fick till och med en hej-då-kram av X-faktorn?!?!

Annandag jul bara försvann och nu är det vardag igen. Vilket inte innebär någon större skillnad för mig.

Inga kommentarer: