lördag, oktober 05, 2013

Äntligen helg!



Det finns många skäl till att älska helgen. 

Ett av de mer påtagliga skälen i detta hus så här års är brasan. 

Eftersom Drasuten tillhör den lite snålare... flåt, ekonomiska, skaran så finns det inga element i huset. Vi lever enbart med en värmeluftpump, inställd på 18 grader. Blir det en kall vinter kam han gå med på att höja till 20. Sen är det bara att klä på sig. 

Eller elda i braskaminen. Kruxet är då att man inte får slösa på veden. Den ska ju faktiskt räcka HELA vintern. Alltså får undertecknad inte elda dagtid i vanliga fall. Bara en person med frostskador är inte tillräckligt allvarligt. 

Så undertecknad lever med värmeljus som enda värmekälla. Det är då man uppskattar att kontoret är av garderobsstorlek. Det funkar. Detta betyder att det inte eldas förrän fr Kaos är upphämtad från fritids på eftermiddagarna. Men då eldas det utav bara den. 

Men nu är det helg och då är det fler än bara jag hemma.  Så då är eldning tillåten. Även om det bara är jag inne i huset. 

Vi behöver inte ta upp paradoxen att jag vill ha det kylskåpskallt i sovrummet och därför tvingar Drasuten att acceptera en öppen balkongdörr. Det är en helt annan sak. På dagarna får jag inte krypa ner under mitt varma täcke så jag anser att det är skillnad. 

Därför sitter jag nu på golvet och eldar som mitt liv hängde på det. Omgiven av Byrackan och Odågan som undrar varför jag sitter där istället för att servera dem lunch. Svårt att förklara för någon med päls. 

Inga kommentarer: