torsdag, november 06, 2014

Ja se det snöar, ja se det snöar. Det var väl roligt. HURRA!

Eller något i den stilen.

Jag var lite tveksam till om den här dagen ens skulle vara värd att bry sig om, att krypa ner i sängen och sova bort den var faktiskt ett rätt lockande alternativ som jag tog i beaktande efter morgonpromenaden.

Det började med att det regnade. Alla som skulle ut fick kläder efter väder, vilket tar ett tag. Så när jag kommer på att jag glömt att spänna på mig fånen under regnjackan går allt snett. Jackan trilskas eftersom jag har på mig hundförarbältet och först vägrar ta av mig det, orka liksom. Men till sist får den röda grisen vika ner sig och bältet faller till golvet med en duns, två flexikoppel väger en del. Sedan av med jackan och på med armbältet med fånen. Krångla på jackan och där börjar det gå riktigt åt helvete. Det går inte att dra upp blixtlåset. Dessutom står jag i en totalt nersläckt hall och fumlar, brukar funka på ren rutin och med ledljuset från utebelysningen. Men inte idag. Efter mycket fibblande och muttrande får jag de två sidorna att enas. Bara för att upptäcka att den inte fäster i nederkant utan jag drar bara upp dra-upp-flärpen medan jackan är lika öppen som innan. Efersom jag inte är så där jättevackert än, klockan är ju faktiskt bara strax efter sex på morgonen, så det behövs några försök innan jag går till botten med problemet och inser att något ramlat bort. Ingenting gör längre att blixtlåset låser fast längst ner. Av med jackan och nu på med det näst bästa, en jacka som är vattentät till viss del, och hoppas att det inte börjar ös ner.

Där hade jag tur. Det slutade faktiskt regna efter halva promenaden. Men istället började det snöa.

När jag kommer hem, lite smått nerkyld, är det hopp in i duschen och på med kläderna. Sedan köra fr kaos till skolan. Men när jag kommer ut ur duschen upptäcker jag att min deo är slut. När jag slänger flaskan i återvinningen upptäcker jag att PET-påsen är överfull. Rövare fyra har tidigare tömt den så fort det funnits något i sin jakt på snabb chash. Men nu när han får både sitt studiebidrag och sin lärlingspeng är han inte i samma behov. Så där och då bestämmer jag mig för att jag tänker börja panta för fr kaos räkning. Hon vill gärna ha veckopeng, men som det ekonomiska läget är just ju har jag inte riktigt råd. Men pantade burkar kan hon få. Så jag började fylla några påsar. När jag är klar går jag lugnt ut i vardagsrummet där fr kaos tittar på en gammal klassiker på TMC samtidigt som hon leker med paddan. 

Plötsligt ropar hon "mamma vi måste åka NU!" Undertecknad tittar på klockan, ops vi är visst sena. Tack vare den nyfallna snön blev vi ännu senare eftersom bilen behöve borstas fram. Sedan hade tydligen alla bestämt sig för att ta bilen idag och stora vägen var köig. De tre vägarbetena som pågår gör ju inte saken bättre. Så fr kaos kom till sin förskräckelse för sent till skolan. Och som grädde på moset hade hon glömt sina läxor som skulle lämnas in i dag. 

Kändes som jag ville åka hem och somna om men det är klassfest med halloween tema i morgon och eftersom jag är en motvillig klassförälder var det min uppgift att fixa chips. Så det var bara att följa planen.

Nu är jag hemma och det känns rätt okej faktiskt. Min nu väldigt tysta dator ska få äran att underhålla mig idag. Men först tända en brasa. Om det finns någon ved inne, med min tur är den slut.

Inga kommentarer: