fredag, april 10, 2009

Påsken det lilla helvetet på jorden

4 dagar av ledighet kan man ju tycka skulle kunna vara helt underbart skönt. Men kombon ledighet och barn blir det inte så mycket ledighet av det hela. Speciellt inte som små elaka virus eller baciller alltid verkar slå till just när man tror att den stora ledighetern och tiden ska komma.

Har haft ont ihalsen till och från sedan förra veckan när jag körde ett spinningpass, men det kulminerade i morse då jag trodde att någon under natten installerat ett rivjärn i halsen. Fr Kaos är dundertäppt i näsan och på eftermiddagen kom den så, febern. nästan 39 grader och hon låg utslagen i soffan och konstaterade att hon hade ont... i kroppen.

Tack och lov för alvedon säger jag bara. En timme senare 10ml alvedon och en kycklinklubba senare var det full rulle på damen igen. Nu skulle det lekas och vi gick ut i det underbara vårvädret. Det är skönt att bo på nedre botten, Fr Kaos lekte med sin sparkcykel medan jag fixade på uteplatsen. Kommer om vädret tillåter bli perfekt underbart under sommaren. Förutsatt att hon tycker det är kul att leka själv, annars faller ju hela planen. Men om jag pysslar med "uteplatsen" så tycker hon att det är okej att leka själv. Det är när jag gör något som verkar vara roligt som hon a) ska vara med och hjälpa till och som den obstinata lilla skit hon är så duger ju inte leksaksvarianterna av prylarna jag använder utan hon blir sur och tvär för att hon gör det på låtsas. b) hon tycker absolut att just nu är en perfekt tid att bygga ihop hennes bilbana eller tågbana. Men om jag pysslar med tråkiga vardagssysslor typ diska, dammsuga och tvätta då leker hon glatt själv i sitt rum med olika saker.

Men inte nog med att förkylning och ledighet alltid går hand i hand. Högtider har en förunderlig inverkan på människor. Det dricks och äts i kompiösa mängder. Själv har jag ätit godis och efter att fr Kaos har ramlat i säng ska jag mumsa i mig ännu mer. Dricker inget av flera anledningar men främst för att damen är hemma och det finns inget skäl att dricka då. Min mor däremot har nog både ätit godis och druckit alkoholhaltiga drycker. Hon var inte helt nykter när jag ringde även om hon försöker låta som vanligt.

Ibland undrar jag hur en alkoholist tänker. Hur låter det i deras egna öron? Tror de på fullaste allvar att de kan verka nyktra och som vanligt?? Det är för mig en gåta. Jag orkade ingen scen så jag låtsades som ingenting och låtsades att mitt ärende var ett annat. Jag hörde hur hennes hjärnceller arbetade på högvarv när hon försökte svara logiskt på min deklarationsfråga. Det var ju dömt att misslyckas och jag tror båda två avslutade samtalet med en känsla av olust.

Fan gillar inte ledigheter

"Jag litar på att du missförstår mej."
Oscar Wilde

Inga kommentarer: