torsdag, november 25, 2010

En man och hans tankar

Är oftast inget man förstår sig på. När de sedan blir ett ex dessutom blir det näst intill omöjligt att förstå vad som försigår bakom pannbenet.

Fr Kaos fader har alltid varit sig själv närmast, men nu när han har en 20 år yngre kvinna att tillfredställa har hans förmåga att visa förståelse för andra människor minskat till minus på skalan.

På avlämningsdagen ringer han och talar om hur sjuk fr kaos är och hur trött hon varit. Hon får vara för länge på dagis, så länge att fadern till och med får skäll av dagisfröknarna för att han inte hämtar inom tidsramen, men när han berättar för mig är det självklart de som är ute och cyklar, han var ju där 17.20. Fast känner jag honom rätt så var han där ca 17.40 eller något sånt.

Fr kaos slåss med sin storsyster så att stickor och strån ryker. Hon ståtar med ett rejält sår på näsan som uppkommit under en av dessa fajter. Fadern var inte närvarande (har ingen aning om var han är) och tjejerna får lösa sina mellanhavanden så gott de kan, vilket sker med nävar och fötter. Fr kaos må vara 6 år yngre och kortare än sin syster men det tar hon igen i envishet.

Det skär i mig när jag hör detta och hör hans nonchalans. Han verkar inte bry sig om det kaoset och orkar inte ta tag i det. Antar också att det är som vanligt kaotiskt när det kommer till läggtider och om han är som han var med sin äldsta dotter kommer nog inte fr kaos i säng förrän vid åtta halv nio på kvällen vilket är lite sent för en som vaknar klockan 6.

Hur ska man hantera en sådan situation? Jag kan inte påverka livet hos fadern. Jag kan inte ha synpunkter och förvänta mig att han ska göra som jag säger eftersom det är hans hus och hans regler. Men jag oroar mig.

Ibland funderar jag på att ta fr kaos på heltid och bara låta henne vara hos fadern på helgerna. Men jag vet inte om det är rätt?! Fr Kaos mår kanske inte så dåligt utan det är bara jag som oroar mig. Bara för att det inte är som hos mig hos fadern behöver ju det inte betyda att hon far illa. Men hur ska jag veta det, att få något ur en 5 åring är inte lätt. Barn vill inte svika någon av sina föräldrar och jag kan inte förvänta mig att få en objektiv syn på livet från fr kaos.

Inga kommentarer: